kontakta mig

vill du komma i kontakt med mig använd formuläret här bredvid eller skicka ett mail till hanna@hannawendelbo.com 

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

BLOGG

Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et. Curabitur blandit tempus porttitor. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

 

ATT KOLORERA EN TAPETKOLLEKTION

Hanna Wendelbo

När man väljer en tapet till sin inredning så väljer man till 80 % utifrån färgen. Resten av valet ligger i mönstret på tapeten. Inte konstigt att man som tapetdesigner ibland blir lite svettig när man kommer till just stadiet då det är dags att färgsätta en tapetkollektion. 

I april var jag i Belgien och tryckte tapetkollektionen Blomstermåla som är framtagen i samarbete med Midbec. Redan innan jag åkte till tapetfabriken hade jag förberett alla färgställningar i datorn och gjort utskrifter och skickat ner till fabriken. Till och med en liten minidummie på hur själva tapetboken skulle se ut hade jag med mig.

Marguerite-tapet.jpg

Steget innan man kan börja med koloreringen är att varje mönster separeras, dvs att varje enskild färg lyfts ut och hamnar i ett eget lager.  Oftast skickar jag mitt handmålade original till en desinatör som scannar in mitt mönster och sedan med datorns hjälp delar upp färgerna i olika lager. Dessa olika lager hamnar sedan i varsin vals och jag kan påbörja koloreringsarbetet. 

Andruck-tapet-Blomstermåla.jpg

Hos tryckaren finns sedan detta papperstryck som kallas "Andruck" där man kan se hur varje färg enskilt trycker. Ibland bryr man sig inte alls om att kolla på dessa Andruck och i andra fall kan de hjälpa till i den stora gåtan om vad som trycker var. Tro mig, ibland kan det vara ett riktigt mysterium när man står där och skruvar på färgerna och ändå inte får till det!

Kolorering-tapet-HannaWendelbo.jpg

Just den här tapettryckaren jobbar med uppstryk och har inte fasta recept, vilket innebär att man blandar färgen utifrån de utskrifter på tapeterna jag har skickat och sedan matchar. Varje färg hamam i en egen vals och tillsammans ska de blida ett vackert och harmoniskt mönster.

Kolorering-tapet-Blomstermåla.jpg

Färgerna är numrerade i den ordning de trycker i valsarna, där den första färgremsan anger bottenkulören.

Ludvig-Blomstermåla.jpg

Många gånger jobbar man med att kolorera flera olika tapeter samtidigt. För mig är det viktigt att hela kollektionen känns sammanhållen och att man kan finna matchningar till flera olika rum i samma kartbok. När man jobbar med färgsättningen i datorn och sedan skriver ut mönsterna ger det en indikation på hur man vill att de ska upplevas. Men det blir alltid aningen annorlunda när det hamnar på tapetpappret, eller bäraren som vi kallar det på fackspråk.  Dessutom så får man föreställa sig hur metallic-effekter kommer se ut. Det är först när man har det tryckt på tapeten som man kan ta en större bit och testa på väggen. I och med att färgen på metallic blir olika utifrån hur ljuset faller måste man vara ytterst noggrann när man jobbar med den typen av effekter. Jag är personligen väldigt förtjust i att addera lite glans eller glitter i tapeten, jag gillar när rummets väggar upplevs olika i olika belysning.

Kolorering-tapet.jpg
Kolorering.jpg

Tapetfabriks-miljöer i sig kan vara väldigt inspirerande med färgklickar som har blandats genom åren och kollektionerna som farit genom maskinerna. Jag har varit i många olika tapetfabriker, och jag slutar aldrig fascineras av detta spontana färgfyrverkeri. Dessutom har jag en stor respekt för de människor som jobbar i dessa maskiner, de kan varenda skruv och mutter och inställning i maskinen och gör alltid sitt absolut yttersta för att tillfredsställa mina önskemål som designer. Ibland kanske man hör ett litet hummande när man ändrar färgerna för femtielfte gången... Men jag tänker att denna tapet ska hamna i någons hem och sitta där och muntra upp många gråa vardagsmorgnar, då måste jag själv vara helt nöjd och kunna stå för tapeten. 

Uppstrykning-tapet-colorering.jpg

En del tapetfabriker jobbar med fasta recept medan andra jobbar med visuella uppstryk och våtprover, men i det stora hela går koloreingsprocessen till på samma sätt var man än kommer. Man utgår från mina utskrifter och försöker sedan matcha färgerna på den faktiska tryckta tapeten. Efter 2-3 justeringar så brukar den sitta. Just det ögonblicket när känslan far genom kroppen, "ja där satt den", är lika fantastisk varje gång, trots att jag har gjort detta i snart 18 år. I en kollektion brukar det ingå ca 30 artiklar, så det blir några gånger man får uppleva den känslan.

Ludvig-tapet.jpg

Nästa känsla som drabbar mig efter att jag har godkänt en färg är när produktionen sätter igång och man börjar trycka tapeten. I långa banor flyger tapeten genom fabriken och det är med skräckblandad förtjusning jag ser det hända. Tanken att ingen ska gilla det man gjort och "här står jag och trycker upp flera kilometer", den tanken får man bara slå bort, annars hade jag aldrig överlevt en produktionsvecka! Oftast brukar jag vara så exalterad över vad jag har gjort och vill visa ALLA ALLT på en gång, men det går naturligtvis inte. Oftast är lanseringen av kollektionen ett par månader bort och man får hålla i sig lite.

Tapetkollektion-Blomstermåla.jpg

Att kolorera så här i fabriken i skarpt läge är nog den svåraste och mest krävande biten med mitt jobb som tapetdesigner. Det gäller att kunna hålla överblicken och samtidigt ha bevakning på alla enskilda detaljer. Att känna att det blir bra. Men ibland uppstår det problem och då får man vara snabb och kreativ och agera på volley, och att sedan inte fastna i det som inte gick precis som det var tänkt... Det är ju bara jag som vet exakt hur jag tänkte, och det kan bli bra på många olika sätt!

Tapetrullar-kolorering.jpg

Just nu är jag iväg och trycker min andra kollektion för Midbec. Högarna med prover växer för varje timme som går och jag är mycket nöjd med vad vi har gjort hittills. Kanske blir detta min bästa kollektion någonsin? I april kan jag visa, även om jag håller på och spricka av iver att visa upp vad jag har gjort!

 

Må gott!

// Hanna Wendelbo