kontakta mig

vill du komma i kontakt med mig använd formuläret här bredvid eller skicka ett mail till hanna@hannawendelbo.com 

35 Trädgårdsvägen
Hallands län, 434 91
Sweden

0702938090

BLOGG

Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et. Curabitur blandit tempus porttitor. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

 

Filtering by Category: Inspirationsresor

TRENDRAPPORT FRÅN STOCKHOLM FURNITURE FAIR

Hanna Wendelbo

Hur ser trenderna och tendenserna ut i inredningsvärlden 2019? Ja, det är nåt som är viktigt att hålla koll på för mig som jobbar med färg och form. Jag är själv ganska ointresserad av de snabba trenderna, när ett föremål hypas och alla ska ha det. Däremot är jag oerhört nyfiken och intresserad av de underliggande faktorer som gör att vi människor görs vissa val i vår livsstil.

Med ett besök på mässan får man en djup inblick i det färg och formspråk som är dominerande i Norden 2019. Det är slående hur enhetlig och sammanhållen stil som presenteras på Stockholm Furniture Fair. Besöker man en internationell mässa som tex Heimtex eller Möbelmässan i Milano är uttrycken bredare och flera olika stilar är representerade.

Signifikant för årets mässa är att färgen får ta plats, möbler ska gärna vara bulliga och påminna om djur och att blombuketterna ska vara spretiga och se ut som något man har plockat i trädgården och sedan lite nonchalant samlat i en vas. Sympatiskt, eller hur? Jag gillar det! Häng med i min trendspaning!

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-2.jpg

APRIKOS, BRÄNDA MANDLAR OCH KOLASÅS

De varma brända tonerna är helt dominant i montrarna på mässan. För ett par år sedan var basfärgen vitt, eller nyanser av vitt. Valde man en kulör som basfärg var det grått. Så ser det inte ut längre. År 2019 får basfärgen gärna utgå från färgskalan aprikos och kolasås, med toner av brända mandlar. Varma gulröda kulörer som är så vackra tillsammans med detaljer i vitt eller accenter i mörkaste brunt.

Dessutom är denna trötta aprikos eller bleka terrakotta så oerhört vacker i kombination till en matt grön som påminner lite om pistageglass. Olika material blandas så att man får en taktil helhet, med grovt linne, mjuk sammet och blankt siden som man genast vill gå fram och ta på.

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-34.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-25.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-7.jpg

TOMATSOPPA OCH ANDRA VARMA RÖDA KULÖRER

Rött är en kulör som jag hade speciellt span på. Många vackra toner av terracotta och bränt tegel hittade jag inspirerande exempel på. Men personligen är jag lite nyfiken på den kinesiska lackröda som pallarna i entréutställningen var målade i.

Lite komiskt tyckte jag det vara att helt plötsligt tyckte jag att det var väldans fint med dörröppningar formade som valv i en av montrarna. Gillade också hur djärv man hade varit i färgsättningen i förhållande till de olika rummen. Snyggt att insidan av valvet var målat i vitt, som ett band som markerade var det ena slutade och var det andra började.

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-11.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-23.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-24.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-37.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-28.jpg

GULA ACCENTER

Gult är en färg som jag på riktigt började jobba med för två år sedan efter att ha legat i dvala i säkert fem-sex år. Helt plötsligt kände jag att devisen “Gult är Fult” inte kunde vara mer fel. För mig började det med att jag märkte att jag inte längre plockade bort de gula blommorna från trägården utan tvärtom planterade mer av det gula så som forsythia, påskliljor, krokus, solrosor och solhattar. Det gula blev som glada accenter och solar i trädgården, jag blev glad av dem!

Då började jag plocka in gult i min färgsättning av tapeter, och även om det var ett visst motstånd i början så är det något av en succé nu! Gult är verkligen en underbar accentkulör som piggar upp och gör en glad. Den gula får gärna dra en aning åt det guldiga hållet och påminna om nyskördad honung. Gult är guld är nya devisen!

Hur det ser ut när jag färgsätter en tapetkollektion har jag skrivit om HÄR.

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-10.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-15.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-27.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-13.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-30.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-22.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-5.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-8.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-14.jpg

GRÖNT ÄR SKÖNT

För att lyfta de röda varma kulörerna till nya höjder är olika toner av smaragdgrönt genialiskt. En kombination av terracotta och kall buteljgrönt är oslagbart och många fina exempel fanns på detta. Oerhört inspirerande och jag blev genast sugen på att prova denna färgsättning själv i nästa mönsterproduktion.

Men grönt syns inte bara i denna starka juvelgröna, utan ses även som den mildare gröna tonen jag nämnde i inledningen. I Gemlas monter hade man lagt en duk i linne på bordet, jag hoppade till och tyckte det var så otroligt fint att bordet fick kläder på sig.

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-3.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-4.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-26.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-16.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-33.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-32.jpg

KOBOLTBLÅTT OCH ANDRA BLÅA TONER

Att sjuttiotalets kulörer är på stark frammarsch det råder det ingen tvekan om, men hur ser det ut med åttiotalets kulörer i inredningsvärlden 2019? Jo, koboltblått är en bubblare. Och jag tror faktiskt att jag gillar det!

På mässan var det väldigt fattigt med mönster, men desto större intryck från de som faktiskt var där. Fantastiskt att Morrs-mönster med mer än hundra år på nacken får ta den platsen. Välritade, komplexa mönster med spännande färgsättning, det värmer mitt mönsterdesignhjärta!

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-9.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-21.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-12.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-31.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-35.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-36.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-20.jpg

POWER PINK OCH PURPUR

Rosa har varit en kulör som funnit med som självklart i inredningsvärlden ett tag, men på årets mässa hade den till största delen dragit sig mot mer aprikosa toner. Inte många exempel kunde jag hitta på Riot-Rosa, Upprors-Pink eller Aktivist-Skär, undantaget hittade jag i Northerns monter stylad av norska stjärnstylisten och grymt skickliga Per-Olav Solberg. Jag hoppade verkligen till framför montern och fnissade, det var så befriande gjort på något sätt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Färgen kändes så udda och apart i sammanhanget att jag genast kände att jag måste bekanta mig mer med den.

När den här lila vägen dock upp hoppade jag också till av förtjusning för jag kunde inte bestämma mig för om det var fint eller fult. Befriande var det i alla fall och det kan ibland räcka gott när man går där i gångarna upp och ner på mässan och försöker ta in alla intryck.

Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-6.jpg
Trendspaning_Stockholm_swedish_furniture_fair_HannaWendelbo-29.jpg

Sammanfattningsvis upplevde jag mässan som väldigt fin, där montrarna höll hög klass och framför allt färgskalorna inspirerade mig i mina pågående projekt. Med huvudet fullt med många nya spännande färgintryck känner jag mig redo för att göra en riktig djupdykning i smakrika, gottiga kulörer. Äntligen att färgen får lov att ta plats i vår inredning! Det är ju så härligt!

// Hanna

P.S. Om du tyckte det var roligt att läsa min trendspaning får du gärna klicka i “like” nedan, då vet jag vad jag ska berätta mer om. D.S

trendrapport_HannaWendelbo.jpg

OM ATT SKAPA RUM FÖR KREATIVITET

Hanna Wendelbo

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-29.jpg

Visst kan det vara svårt att hitta utrymme för kreativiteten? Kanske har du en önskan om att hitta tillbaka till din kreativitet, som för en tynande tillvaro i ditt vardagliga liv. Eller så har du liksom jag ett kreativt jobb, men upplever det som svårt att skapa den där kreativa bubblan. Misströsta inte, här kommer ett par tips från mig!

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-5.jpg

I veckan har jag varit i en gästateljé på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn. Tre dygn fyllda med lugn och arbetsro helt utan vardagens vanliga plikter. Visst låter det som en dröm? Och det kan jag verkligen intyga att det emellanåt känns som. För även om jag har ett kreativt jobb och det är själva det konstnärliga uttrycket och designen som är det viktigaste i mitt företag så är det inte helt lätt alla gånger att hitta tiden och lugnet till att skissa, rita, tänka, landa, omgruppera och allt det där andra som utgör själva grunden i mitt företag. Då måste jag dra mig undan och landa på ett annat ställe, ett ställe som den här gästateljen, där det kreativa skapandet står i fullt fokus. Detta är en lyx men även en nödvändighet för att jag ska kunna fortsätta att skapa och hitta på ny design och bilder.

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-20.jpg

PLATSEN
Allt jag egentligen behöver är ett bord, en stol, bra ljus, penslar, akvarellpapper, färgerna och vatten. Mer är det egentligen inte. Och denna plats kan ju faktiskt vara var som helst, med det är klart att när platsen är så vacker men samtidigt så avskalad att den hjälper till att försätta en i det kreativa läget. Min devis har alltid varit att jobba med enkla material som inte heller får vara för dyra. Är materialet för dyrt drar jag mig för att jobba med det, då får jag sådan respekt och känner genast att det måste bli något på riktigt. Om materialet är enkelt så är det också lätt att plocka fram, vilket gör det lättare att komma igång. Hindret för att starta blir lägre. 

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-37.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-28.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-32.jpg

Så här i början på året ligger massa härliga projekt i startgroparna och för att få lugn och ro att både tänka och skissa igenom projekten tycker jag det är skönt att skapa mig ett eget kreativt rum utan störande moment från det vardagliga livet. Någon gång varje år åker jag hit till gästateljerna som tillhör Akvarellmuseet i Skärhamn. Oftast reser jag med min bästa sparringpartner Lotta Hasselblom Kvist men ibland checkar jag in helt själv. Jag föredrar att åka hit off-season. Då är det knappt något folk här och vädret bli på något sätt mer närvarande och påtagligt.

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-34.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-33.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-38.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-24.jpg

MATERIALET
Om du är en person som längtar efter att komma igång med ditt kreativa skapande, kan jag tipsa om att börja måla akvarell. Skaffa dig ett enkelt kitt med akvarellfärger i studiekvalité och ett block med bra papper i. Detta är din investering i att börja måla.  Akvarell är ostyrigt och oberäkneligt, just därför tycker jag att det är så bra att jobba med. Det blir lite som det själv vill och det gillar jag.

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-7.jpg
HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-41.jpg

EN SKISS OM DAGEN
Jag utmanar mig själv genom att göra en skiss om dagen. En skiss som inte måste bli något. Det måste inte bli fint och det måste inte bli fult, men den ska göras. Tekniken är valfri likaså motivet. Jag sätter klockan på 10 minuter och sätter igång. Tio minuter om dagen kan jag karva ut ur det dagliga livet och investera i mig själv och min konstnärliga utveckling. När klockan ringer kan jag sluta om jag vill, men känns det kul och bra får jag fortsätta tills jag känner mig klar. För att ytterligare utmana mig själv, tar jag en bild på min skiss och lägger ut i min Insta-story som jag sedan sparar i under Höjdpunkter ”Skissblocket” i min Instagram-profil. Och där hamnar varje skiss! Och det är oavsett om det blev bra eller inte! Tänker att jag får leva som jag lär,  och bevisa att det är processen och görandet som är det viktiga i detta fall, resultatet är underordnat. Till exempel kan du hitta en mycket smal och konstig rödhake, en inte så väl fångad julros i en liten vas och allmänt klödd som jag antagligen inte kan locka någon ny kund med… Men de får alla vara där, för dagens skiss handlar om att varje dag göra en opretentiös skiss som inte måste bli något. Det i sig känns oerhört befriande för mig som har som jobb att rita snygga grejor.

HannaWendelbo_skärhamn_akvarell-40.jpg

I och med att konstnärsmaterialet är så enkelt är det lätt att plocka fram precis var som helst. Det går att sätta sig på en klippa vid havet, med det går lika bra att plocka fram grejerna för en stunds jobb vid köksbordet. Prova så får du se!

Jag har funderat en hel del på detta, hur man får igång kreativiteten och skapar utrymme för den. Ja, jag har faktiskt tänkt på det så mycket att jag skrivit en hel bok om det. Jag tror att kreativitet är en talang, en talang som alla har och som man kan träna upp. Det gäller bara att hitta rätt övningar som inspirerar en att sätta igång, boken Hannas Blomsterpill & Mönsterlek som kommer ut på förlaget Roos & Tegner i vår är full av dem!

Kram // Hanna

P.S Om du tyckte det här inlägget var intressant och spännande får du gärna ge den en “like” nedan! Då vet jag vad du gillar att läsa om och kan bjussa på mer! D.S

WORKSHOP I LISSABON MED PIA ULIN OCH PETER ODEGAARD

Hanna Wendelbo

Peter_Odegaard_Bloomsbury_bukett.jpg

Att söka ny kunskap är att lämna sin comfort zone och finna något nytt och spännande. Det var den tanken jag fick peppa mig själv med när jag på skakiga ben begav mig till Lissabon för att delta i en Workshop med fotograf Pia Ulin och blomsterkonstnär Peter Odegaard. Nu när jag har kommit hem och landat så kan jag verkligen konstatera att jag varit ute och farit så långt utanför mitt bekväma territorium, gjort så fula bilder, varit så besviken på mitt resultat, för att sedan överträffa mig själv och på riktigt utvecklas. Om möjligt kan denna workshop varit det bästa jag har gjort för mig själv på väldigt länge!

Pia Ulin har tidigare haft workshops i fotografi i Barcelona och jag har med avundsjuka sett bilder poppa upp i mitt flöde från dessa utbildningar, men inte riktig haft en tanke på att det skulle finnas en möjlighet för mig att kasta mig in i något sådant. Men när sedan inbjudan till årets workshop kom och även min stora idol Peter Odegaard låg bakom det hela, tvekade jag inte många sekunder innan jag anmälde mig. Det får bära eller brista tänkte jag, man vinner inget om man inte vågar! Med mitt kommande bokprojekt så behöver jag utveckla mig själv fotografiskt och här var min chans.

Mäster_Peter_Lissabon.jpg

Peter bor sedan fyra år tillbaka i Lissabon och han bjöd in oss i hans hem. Hans hem är antagligen det vackraste, mest personliga hem jag har varit i. Fantastiska stilleben i varje hörna och färgkombinationer i golv, väggar och textilier så träffsäkra att man bara känner hemtrevligheten slå emot en med full kraft i denna lya där högt över Lissabons takåsar. Peter är blomsterkonstnär och stylist med världens som sitt arbetsfält, och det ger avtryck i hemmet på bästa sätt.

Workshopens andra dag utspelade sig i Peters bostad, där han visade tre olika typer av blomsterstyling för helt olika temperament och uttryck. Därefter var vi välkomna att sätta dessa buketter i miljö och fotografera så det stod härliga till. Första dagen då vi fotade i ett helt magiskt öde hus, misslyckades jag totalt med mina bilder och var besviken på mig själv för att jag inte fick till det bättre. Detta kände de fantastiska mentorerna Pia och Peter av och jag fick mjuk guidning och handledning på bästa sätt av de båda. Att få den där knuffen i ryggen, eller vänliga buffningen på handen var min räddning och utveckling, något jag för alltid kommer vara dem tacksamma för!

Herr_Peters_Blomster_LissabonII.jpg
Blomster_Hemma_Hos_Peter_Odegaard_Lissabon.jpg

Att stiga in i Peters lägenhet är som att välkomnas till en annan värld, där högre estetik råder. De rödgula tulpanerna i terracottakrukan fångade verkligen mig i entrén där jag hängde av mig min röda kappa. 

Tulpaner_Peter_Odegaard.jpg
Blomster_Workshop_Lissabon.jpg
Flower_Workshop_Peter_odegaard.jpg

Första buketten Peter skapade var en vit romantisk dröm, med en bas av eucalyptus, helleborus, rosor, ranunkler, nejlikor och några strån och en apelsinkvist från trädgården där vi hade varit dagen innan. Buketten var en hyllning till den danska författaren Karen Blixen och hämtade upp tankar från henne. Till exempel gillade inte Karen Blixen de blad som växer på en blomma, så rosorna skalades rena från sina rosblad innan de placerades i vasen. Först byggdes basen upp med eucalutusbladen som angav form och riktning och sedan placerades blommorna i detta i olika kluster. Peter lekte runt med rosornas former och och kallade smickrande nog knepet med att får en köperos att se ut som en trädgårdsros för "Hanna-tricket", det var fint, men både han och jag vet att det är ett gammalt knep som blomsterstylister använt sig av i flera år... Om du vill veta mer hur jag tänker när jag arrangerar en bukett, jag tänker att det ska kännas som ett riktigt bra mingel-party, så klicka in här.

Vita_rosor_Peter_Odegaard.jpg
Citron_i_Bukett_Peter_Odegaard.jpg
Peter_Odegaard_fot.jpg
Iris_Peter_odegaard_workshop.jpg

Den andra varianten på blomsterstyling var att sätta samman tre utvalda formstarka vaser och utifrån det skapa sin komposition. Att kombinera svartkål med vita irisar har jag aldrig tidigare sett, men attans så poetiskt uttrycket blev! Genialiskt vill jag påstå.

Peter_Odegaard_Lissabon.jpg
Flower_Workshop_Lissabon_Peters_Blomster.jpg

Den tredje buketten Peter visade, medan vi lät våra kameror smattra på, var en färgstark komposition med inspiration från Bloomsbury-gruppens estetik. Som bas i terrakottakrukan körde han ner det sista knippet av svartkålen som sedan fungerade som stabilisatorn till hela buketten, men utan att den överhuvudtaget syntes! Genialiskt även det! Vem behöver oasis när det finns svartkål?!

Bloomsburry_bukett_Peter_Odegaard.jpg

Kompositionen fylldes sedan på med de gulröda tulpanerna, krasse i gult och orange, ranunkler i flera olika nyanser och toner av rött och cerise, ringblommor och ett par anemoner som pricken över i. Jag blev oerhört inspirerade av denna bukett då jag alltid odlar krasse och ringblommor, men det är sällan jag använder dem till buketter, vilket jag verkligen kommer göra framöver!

Bloomsbury_Flowers_Lissabon.jpg

Buketten fick sedan flytta ut i trapphuset på en randig piedestal med korkväggen som fond. Pia satte genast igång med att fotografera den och jag tog rygg på henne för att lära mig mera. Jag blev helt kär i denna samling blommor som på ett oväntat sätt talade direkt till mitt hjärta. Resultatet från dagen som jag sedan presenterade som en fotografisk kärleksförklaring till Peter och hans generösa förhållningssätt hittar du här. Bilder jag är oerhört nöjd med!

Kök_Lissabon_PeterOdegaard.jpg

När vi sedan hade gått bananas på hela Peters lägenhet och alla tolv deltagare hade fångat varenda vinkel och vrå ur sitt egna personliga perspektiv, så landade den underbara Bloomsbury-buketten på Peters köksbord. När säsongen sedan kommer till min trädgård och jag kan skörda denna typ av blommor då ska jag minnas denna bild och sätta en bukett på mitt köksbord.

Under dessa dagar har jag pendlat mellan hopp och förtvivlan, depp och eufori, och det är kanske ur just dessa känslor utveckling kommer? Jag känner sådan tacksamhet till denna grupp av människor som jag har fått dela denna upplevelse med. Laura Riihelä, Fanny Hansson, Sophia Bratt, Åsa Liffner, Mike Karlsson Lundgren, Hilary Robertson, Charlotte Bladh, Pia Ulin, Peter Odegaard, Åsa Copparstad, Fredric Boukari och Åsa Myrberg (ej med på bild). Klicka in på allas länkar och så får du se hur våra olika tolkningar och personligheter ser ut! Ren magi skapades under dessa dagar!

Workshop_PiaUlin_PeterOdegaard.jpg

Allt kringarrangemang sköttes till stor del av fantastiska Sofia, med sitt nystartade projekt Llot Llot. Håll utkik, för det hintades om fler liknande arrangemang med denna fina inramning! Jag åker gärna till Lissabon igen!

// Hanna Wendelbo